Hur ofta gör man det?

Nu närmar sig tävlingen Årets Servitör med stormsteg. Den 17 oktober går tävlingen av stapeln på Restauranggalan på Cirkus i Stockholm.

1 -14 e augusti kan man göra första webbaserade provet där de sex bästa går vidare till semifinal.

December har precis tagit slut och alla nubbar och gäster har dansat ut!

Många av oss älskar julbord och andra hatar det. Själv älskar jag känslan, stämningen och alla förväntansfulla gäster. Doften av all mat och framförallt doften av gran frambringar många minnen från barndomen.

Under julbordstider ökar antalet stora sällskap. Året ska summeras och priser ska delas ut.

Se mig!

Känn igen mig!

Alla vill bli igenkända! Att bli igenkänd när du kommer in på krogen är för mig, med flera, väldigt uppskattat och lyfter hela min kväll. Jag tycker det är fantastiskt med personal som känner igen mig eller i alla fall agerar som att de gjorde det. Det får mig som person att känna mig sedd! Vilket gör att jag känner mig trygg, blir glad, stannar längre, äter mera, dricker mera, dricksar mera och allmänt spenderar mera pengar.

Jag hade fött barn för tre veckor sedan och vi skulle gå på restaurang. Vi ville bara äta lite enkelt och gott och orkade inte göra något själva.

Helt naturligt var vi båda väldigt trötta och hade mycket nya saker att tänka på. Det gjorde mig lite nervös att gå på restaurang, "-tänk om jag måste amma på restaurangen, eller byta blöja”…. Det tycker jag är jobbigt.

Min sjuåring var trött, på dåligt humör och hungrig.

Vilka underbara gäster!

När vi klev in i restaurangen med barnvagnen var alla på dåligt humör och lite stressade.

Hur man hanterar klagomål är en viktig del för alla som jobbar i matsal och frontar gäster.

(Så klart viktigt i alla företag!) Man måste veta vad man har för befogenheter när det går fel. Så länge allt går rätt är jobbet lätt.

Jobbar du idag och faktiskt inte vet hur du förväntas agera när en gäst klagar, måste du fråga din chef! Det är viktigt att vara förberedd när det inträffar, det händer oss alla!

Vad ska man kompensera med?

Vad bör en servitör kunna, del två:

Orden "fokus på gäst" klingar hela tiden i mitt huvud, och chefens ord - " gästen betalar din lön

"Säljare: Alla som jobbar i matsalen är säljare. Vi har ett tacksamt jobb, där gästerna kommer till oss och vill ha mat, dryck och en upplevelse. De vill köpa!

Varför behöver vi servitörer på restauranger?

Jag gick på en servicekurs på Restaurangakademien för några veckor sedan för att fräscha upp mina kunskaper och för att få ny inspiration till mitt jobb. (Fast egentligen var det för att kolla om det var en bra kurs att skicka min matsalspersonal på.)

Den var fantastiskt bra. Jag fick mycket ny inspiration!

På tre dagar gick vi i stora drag igenom:

Nordiska mästerskapen i servering

Det var andra gången tävlingen anordnades. Vi var i Danmark Aalborg och tävlade. Det hade samtidigt ett Gastronomiskt Toppmöte där hela nordens kockar träffades och tävlade och hade seminarier.

Michaela Sarfati var fantastisk och kom trea.

Tävlingen är baserad på en väldigt klassisk fine dining  servering.

Danmark vann och Norge kom tvåa. En värdig vinnare och även tvåan var riktigt bra. Två väldigt gulliga, söta och ödmjuka killar var det som Michaela delade prispallen med.

 Yes idag börjar jag min blogg på riktigt. Och det råkar vara NM i servering I Aalborg den här helgen, så jag rapporterar från den. ( Förlåt den blev lite lång… men orka läs ändå :) )

Idag är dagen före NM i servering i Aalborg Danmark.

När man vinner den Svenska tävlingen Årets Servitör så går man vidare och får tävla i NM. Förra året kom Michaela Sarfati 4a i NM och i år ska hon ta revansch. Då var allt helt nytt och det var svårt att veta hur hon skulle förbereda sig.

Hästar, hästar, hästar… Tack, mamma och pappa, för att jag fick hålla på med det jag älskade som liten.

Nuförtiden när vi anställer ung personal är det vissa saker vi uppskattar lite extra, som till exempel om de ridit, jobbat på Mc Donalds, jobbat som barnvakt eller varit ungdomstränare i fotboll. Jobb och aktiviteter som visar att man vill och gillar att jobba och inte är rädd för att ta i och bli lite skitig, det är en bra attityd.